pasal moto ni, sape yg motu dia naik bukit, lori lagi laju dari moto dia... tue baik ko tgk clucth plate ko dah kondem kot.. tak pon rantai kecik ko dah kondem @ auto clutch ko problem.. tue yang uat moto tue berat... pakai sport rim pon ok gak .. cume korang kena laa modified sikit moto korang.. tukar spring clucth utk menambahkan pick up n bagi laju moto korang.. korang pakai spring 125z.. tapi kena cari yang oliginal.. mesti korang masuk gear dier terus sentap.. tak pon pakai spring racing pon ok.. kalau korang nak bagi laju moto korang banyak nak modied nie.. piston kena besar.. blok, coil api, piston kawasaki horny tak pon piston kriss.. utk menampahkan kelajuan n pick up..banyak sgt formula nak bagi laju moto ex5 nie.. korang buat laa dulu mana yang patut dulu.. spring clucth.. rantai n spoket..
moto ex5 dlm sej paling pun 170... tue pon pakai corburator kips ekzos stardart siap ade no siri..
tapi kelemahan tetap ada, lelagi bila sebut pasal rantai yg lebih rendah siri 428 tuka ke 420, mmg ringan dan sedap... tapi ingat dia punya life mungkin lebih pendek kalau tak dijaga rapi... so kalau nak guna rantai 420 tu kena jaga / minyakkan slalu.... kalau tak jaga kang masa tengah pecut tetiba putus, org kemana moto kemana.... alaa sekarang make up jeek moto korang.. pasang brake disk depan belakang k.. tayar besar.. pakai aloi.. sport rim pon smart gak.. cover rantai pakai sekali.. smart gile.. pakai pulak box.. 4 safetie.. kalau jatuh korang ngan moto sure takde pape nye...Lgi pun dak2 skrang suka make up moto,dlu aje suke rempit skrang org jrng layan…
klu motu korng byk mkan mnyak mmmm ko try laa servis balik carburatot korng tue.. mane tau tersumbat k.. ade org usik setting ke.. mana laa tau kan, kalau 50km.. kalau stardart dalam rm 15 - 20 kot.. tgk laa caraa korng bawak.. nak save pakai laa carburator standart, kalau kormg pakai dream ko tukar jarum ke jarum ex5 lame.. sebab leh set ko nak letak takuk mane satu.. korng nak layan bobok k ko setting kering.. kalau dream jarum die tak leh tukar takuk...ko memandai laa erk.... yang penting servis carburator korng.. 2bulan sekali.. tak pon sebulan 1 k... n jgn lupe tukar minyak hitam mahal sikit.. buget dalam rm20 sebotol n plug NGK... kena gak jaga mesin klau krang rajin
lagi 1 en. Pailot.. cube usha2 tgk cluth plate korng udah nipis ke blum.. takut karburater okey tapi cluth plate udah nipis mmg makan minyak skit, enjin mengaum tapi xleh blah(laju jgak) tu sbb minyak makan byk skit.. kalo nipis ganti r, cari yang HONDA ori pnya .. pastu jek skit cluth spring ni..
Tapi bila time setting tu.. klau tak cekap susah gak... lain angin lain settingnya..sebab tu klau kita tgk motor2 rempit laju2 sebab setting yang betul…
4 comments:
allow!
nak tnya ckit...aku bru blajaq.
aku k tnya kos.
cam brapa?
spring brapa?
taya brapa?
aku try dh...tap cam aku bnyi kuat sgt..
klw nk pki koil api @ cdi racing kne pki plug yg power bro..x leh NGK..pki la uradium borsh ke...sbb knape?? plug kan cpt kong(lemau) or api dah xkuat...x kan ari2 nak tkr plug...hehehe.
salam .. wei , bleh x bg aq setting utk ex5 high power ...
Ade lg ex5 high power ko??ex5 dream mmg xley tandingi ex5 high power..buat sket je da ok
Post a Comment